Na czym polega latanie szybowcami…

  • Szybowce startują z pomocą wyciągarki szybowcowej lub samolotu, który holuje je na wysokość od 300 do 800m po czym szybowiec odczepia się od liny holowniczej i rozpoczyna wyszukiwanie wznoszeń termicznych.
  • Szybowce mogą latać z prędkościami dochodzącymi nawet do 300km/h.
  • Szybowcem można wykonywać loty trwające kilka, a nawet kilkanaście godzin.
  • Najdłuższy lot szybowcem trwał prawie dwie doby.
  • Największa odległość przeleciana szybowcem to ponad 3000km, w Polsce warunki pozwalają na wykonywanie przelotów do ok. 1000km.
  • Prędkości przelotowe osiągane na trasach (w warunkach polskich) dochodzą do 140km/h.
  • Na nizinach szybowce latają na wysokościach dochodzących do 2500 – 3000m, jednak w górach wykorzystując zjawisko fali można osiągnąć wysokość ponad 10 000 m.
  • Szybowce wznoszą się wykorzystując ciepłe prądy wznoszące, średnio prędkość wznoszenia w takim „kominie” waha się od 1 do 5m/s.
  • Najnowocześniejsze szybowce na świecie mają doskonałości większe od 60, oznacza to, że z 1000m wysokości szybowiec przeleci przy braku prądów wznoszących i wiatru ponad 60km.
  • Prawie każdy szybowiec jest dopuszczony do wykonywania akrobacji podstawowej, podczas takiego przeciążenie może osiągnąć nawet 5g.
  • Podczas lotu akrobacyjnego szybowiec wykonuje skomplikowane figury, podczas których szybowiec wykonuje dynamiczne manewry np. obraca się na plecy (do góry nogami) lub wykonuje lot pionowo w górę bądź w dół.
  • Szybowce mogą startować również za pomocą wyciągarki. Szybowce wyciągane są w powietrze za pomocą długiej liny, która jest zwijana przez wyciągarkę. W ten sposób szybowce mogą osiągać wysokość od 300 do 500m Długość takiej liny to ok. 1200m.

Bocian SP-3042

Wymagania stawiane kandydatom na pilota szybowcowego

Wiek – od 14 do 100 lat. Niekiedy nawet więcej 🙂 Szkolenie teoretyczne i loty z instruktorem można rozpocząć przed ukończeniem 14-go roku życia, w dniu pierwszego samodzielnego lotu należy mieć ukończony 14 rok życia.

Zdrowie – należy pomyślnie przejść badania lotniczo-lekarskie na klasę II, czyli klasę wymaganą do rekreacyjnego latania szybowcami i samolotami. Na badania można się udać do jednego z Centrów Medycyny Lotniczej, np. do GOBLL’u (Główny Ośrodek Badań Lotniczo-Lekarskich) we Wrocławiu, bądź do przychodni lekarsko-lotniczej PLL LOT na warszawskim Okęciu. Pełna lista placówek http://www.ulc.gov.pl/pl/personel-lotniczy/medycyna-lotnicza/centra-medycyny-lotniczej  Dokładne informacje na temat badań zostaną podane na spotkaniu organizacyjnym przed szkoleniem teoretycznym.