Informacje o szkoleniu na pilota balonu wolnego

Co trzeba mieć, żeby móc przystąpić do szkolenia teoretycznego na pilota balonu wodnego?

– ukończone 17 lat
– wykształcenie średnie (albo perspektywę jego uzyskania)
– stan zdrowia.

Decydującym warunkiem jest posiadanie odpowiedniej kategorii zdrowia. Brak pozytywnych badań lekarskich czyni szkolenie bezprzedmiotowym.
Badania lekarskie na tzw. 2-kę (licencja niezawodowa) i 3-kę (licencja mechanika lotniczego obsługi) kosztują ok. 400 zł.

Nie jest konieczna przynależność do aeroklubów lub klubów lotniczych.

Jeśli jest się członkiem Aeroklubu Warszawskiego muszą być opłacone składki członkowskie i należy realizować uprawnienia i obowiązki członka aeroklubu.
W Sekcji Balonowej AW chodzi głównie o udzielanie się w czynnościach przy sprzęcie, w baloniarni, uczestniczeniu w różnych imprezach (zawody, pokazy, ekspozycje, itp.), wykorzystywanie własnych umiejętności np. w naprawach oraz stały rozwój umiejętności lotniczych.

W AW aktualnie nie prowadzimy (ale zamierzamy) Teoretycznych Kursów Balonowych, których ukończenie (egzamin wewnętrzny i państwowy) jest warunkiem przystąpienia do szkolenia praktycznego i uzyskania licencji (egzamin wewnętrzny i państwowy).

Celowe jest także szkolenie z zakresu mechanika poświadczenia obsługi statku powietrznego (jednak takie szkolenia są wyjątkowe).

Egzaminy państwowe wiążą się z dodatkowymi kosztami.

TKB organizowane są sporadycznie przez różne ośrodki szkoleniowe, np. WIEDZA w Koninie, aerokluby (np. Lubelski) lub kluby balonowe (np. Klub Sportów Balonowych we Wrocławiu), które ogłaszają się w prasie lotniczej i na stronach Aeroklubu Polskiego.

TKB obejmuje ok. 50 godzin nauki. Kursy odbywają się w systemie ciągłym 5 –7 dni lub zjazdowym (najczęściej sobotnio-niedzielnym). Koszt TKB to ok. 800 – 1000 zł. (bez zakwaterowania i wyżywienia).

Sekcja balonowa AW planuje zorganizowanie takiego kursu w Warszawie w październiku lub listopadzie 2015 r.

Szkolenie praktyczne to koszt od 10 tys. do 15 tys. zł. zależnie od warunków, np. przy wykorzystaniu własnego transportu w szkoleniu koszt może być niższy. Podstawowe szkolenie praktyczne obejmuje 16 godzin lotów szkoleniowych i często wymaga dodatkowych godzin (osobne, dodatkowe koszty). To szkolenie można odbyć w AW.

TKB i praktyka odbywają się wg obowiązujących programów szkolenia.