ZDARZENIA 2013

 

2013.07.16, szybowiec „Bocian“,

Podczas wykonywania lotów szkolnych za wyciągarką, po osiągnięciu wysokości ok. 300m szybowiec nie wyczepił się, w związku z tym ucięto linę.

2013.07.10, szybowiec „Bocian“, 

Podczas wykonywania lotów szkolnych za wyciągarką, po osiągnięciu wysokości ok. 300m szybowiec nie wyczepił się, w związku z tym ucięto linę. 

2013.07.07, samolot G-92 Finist,

Podczas lądowania doszło do rozwarstwienia opony tylnego koła.

2013.07.02 samolot AT-3-002, 

Podczas wykonywania lotów szkolnych według zadania l ćw.4 (nauka startu i lądowania) na kierunku 280′. Podczas lądowania na pasie trawiastym nastąpiło lądowanie na 3 punkty w wyniku czego samolot odbił się od ziemi na ok.0,5 m („kangur”). Przy kolejnym przyziemieniu samolot zatrzymał się gwałtownie ryjąc przednią golenią w ziemię. Załoga nie odniosła obrażeń.

2013.06.29, samolot Piper Cub, 

Podczas startu pary samolotów, w samolocie Piper Cub na wysokości ok. 30m nastąpił gwałtowny spadek mocy zespołu napędowego. Pilot natychmiast przeszedł na zniżanie i podjął decyzję do lądowania na wprost. Przyziemienie nastąpiło około 100m od końca drogi startowej 29. Pilot przystąpił do procedury hamowania i w ostatniej fazie dobiegu nastąpiło zderzenie lewej końcówki skrzydła z rosnącym drzewem (o średnicy około 15cm) za końcem drogi startowej. Samolot wykonał skręt o 90st w lewo i zatrzymał się 1 metr od końca drogi startowej.

2013.06.15, samolot Piper PA34-200T,

W wyniku niespodziewanego przepadnięcia (uskok wiatru) skutkującego twardym przyziemieniem tuż przed progiem pasa, uszkodzeniu (zamknięciu) uległa lewa goleń podwozia głównego. Samolot przechylił się na lewą stronę co doprowadziło do zatrzymania lewego silnika po kontakcie śmigła z ziemią. Spowodowało to zmianę kierunku dobiegu w lewo. Samolot zatrzymał się tuż za lewą krawędzią pasa. W końcowej fazie tuż przed zatrzymaniem wystąpił ślizg po prawym skrzydle co spowodowało przymknięcie prawej goleni podwozia głównego i zatrzymanie prawego silnika.

2013.04.20, szybowiec SZD-51-1 JUNIOR,

Pilot wykonywał start na szybowcu za wyciągarką. Przed startem pilot nie zabezpieczył bagażu. W bagażniku posiadał otwartą torbę z różnymi przedmiotami w szczególności kluczami na „smyczy”, pendrivem „na smyczy” oraz loggerem również „na smyczy”. Wszystkie przedmioty były luźno wsunięte w otwartej kieszeni torby. Pomimo, że start wykonywany był za wyciągarką pilot nie dopilnował, żeby szybowiec został podczepiony za dolny zaczep. Podczas startu szybowiec zachowywał się niestabilnie, a w końcowej fazie przy wyczepieniu nastąpiło szarpnięcie, które spowodowało przemieszczenie luźnych przedmiotów wraz ze „smyczami” do tylnej części kadłuba w okolice połączeń napędów.