Nie bój się planu lotu!

Jeśli lecisz w przestrzeni klasy G nie masz obowiązku składania planu lotu. W pewnych warunkach nie jest nawet konieczne posiadanie radia i prowadzenie jakiejkolwiek korespondencji lotniczej. Czy jest to jednak rozsądne? Absolutnie NIE!

Złożenie planu lotu daje kilka korzyści, ale i nakłada pewne obowiązki.

Kiedy składać planu lotu?

Plan lotu musisz złożyć obowiązkowo jeśli planujesz lot w ruchu kontrolowanym bądź lot nocny. We wszystkich pozostałych przypadkach tylko od Ciebie zależy czy go złożysz, czy nie.

Złożenie planu lotu dla lotu w przestrzeni klasy G to same korzyści. Zwiększasz bezpieczeństwo Twoje i innych użytkowników.

Po pierwsze: nie jesteś anonimowy. Przy złożonym planie lotu zgadzasz się na utrzymywanie ciągłej komunikacji radiowej. Dzięki temu inni użytkownicy przestrzeni będą świadomi o Twojej obecności. Służba Informacji Powietrznej (FIS) będzie o Twoim locie wiedzieć, śledzić go i w razie potrzeby służyć pomocą.

Składając plan lotu podajesz swój nr telefonu. Różne rzeczy mogą się wydarzyć. Nie zdziw się, jeśli dostaniesz telefon od FIS. Ludzie z FIS są bardzo pomocni i zawsze służą nam pomocą. Bardzo często spotkasz się z informacją o ruchu i poradą ze strony FIS. Wszystko to dzięki złożeniu planu lotu.

Kolejna zaleta to Służba Alarmowa, która świadczona jest tylko w ruchu kontrolowanym lub właśnie po złożeniu planu lotu. Jeśli cokolwiek się Tobie stanie i nie zdążysz poinformować o tym FIS, Służba Alarmowa rozpocznie procedurę poszukiwania i ratownictwa.

Obowiązki i ograniczenia

Plan Lotu należy złożyć na 30 min przed czasem odblokowania (czas kiedy samolot zacznie się poruszać). W przypadku lotu w ruch kontrolowany: 60 min. Uwaga: jeśli jesteś w pośpiechu, nic nie szkodzi spróbować złożyć Plan Lotu mimo niespełnienia tego warunku. Plan Lotu ważny jest przez pół godziny. Jeśli nie uda Ci się w przewidywanym czasie odlecieć, zgłoś to do FIS i poproś o zmianę w Planie Lotu.

Najważniejszy obowiązek to zamknięcie Planu Lotu. Musisz to zrobić zawsze po lądowaniu. Wyjątek to lądowanie na lotnisku kontrolowanym bądź takim, gdzie zapewniona jest służba AFIS (aktualnie tylko lotnisko EPBC – Babice). Pamiętaj: zawsze zamknij Plan Lotu. Jeśli nie zamkniesz Planu Lotu, Służba Alarmowa może rozpocząć procedurę poszukiwania, której kosztem zostaniesz obciążony. Na szczęście dotychczas taka sytuacja nie miała miejsca (nie jest mi znana). W FIS pracują bardzo ogarnięci ludzie, raczej najpierw zadzwonią. Ale nie bierz tego za pewniak.

Jak złożyć Plan Lotu?

Pobierz formularz planu lotu. Wypełnij go, a następnie zadzwoń do biura odpraw. Numery telefonu podane są na formularzu. Możesz dzwonić do dowolnego biura odpraw, ale staraj się wybierać to najbliżej Ciebie.